Loghează-te sau Înregistrează-te
sau
Ţi-ai uitat parola? Click aici
Recuperează-ţi parola
Felicitari!
Te-ai inregistrat cu succes!
Un email a fost trimis catre adresa dvs.

Alimentația în perioada alãptãrii


Ce trebuie să mănânc când alăptez? Ce nu este bine să mănânc, dacă vreau ca bebeluşul meu să se simtă bine? Acestea sunt cele mai frecvente întrebări pe care le au în minte proaspetele mămici, atunci când părăsesc o maternitate.

Comentează acest subiect pe Forumul InfoMaterna sau Întreabă specialistul nostru şi vei primi un răspuns în 24 de ore.

Trebuie să ştiţi că nu există alimente pe care o mămică trebuie să le evite atunci când alăptează! Mâncaţi ceea ce vă place, când aveţi poftă, dar fără a face excese. Dacă observaţi că bebeluşul nu se simte bine de la anumite alimente pe care le-aţi consumat, evitaţi-le! Nu există o dietă universal valabilă, însă trebuie să ştiţi că nu ce mănâncă mama influenţează calitatea laptelui. Copiii sunt unici şi pot fi sensibili în mod particular la anumite alimente, acesta este şi motivul pentru care dumneavoastră trebuie să vă urmăriţi propriul barometru în alimentaţie.

Pe lângă acestea, o dietă săracă afectează mai degrabă mama decât copilul, deoarece organismul femeii este construit în aşa fel încât să producă lapte şi pe timp de secetă sau de foamete.

Totuşi, pentru a vă construi o dietă sănătoasă şi echilibrată pe timpul sarcinii, trebuie să ţineţi cont de piramida nutriţională şi să respectaţi măsurile de igienă, pentru a evita infecţiile cu listeria şi salmonella. Puteţi adăuga dietei dumneavoastră alimente care conţin fier (carne roşie, ficat, gălbenuş, legume, nuci, prune), dar şi alimente care conţin acid folic, pentru a preveni defectele de tub neuronal la făt (ficat, legume cu frunze verzi, drojdie).

În timpul sarcinii, substanţele nutritive asigură creşterea fătului şi mai constituie rezerve pentru lactaţie. În sarcină, dieta trebuie să fie echilibrată, hiperproteică, hipercalorică (2.200 de calorii), bogată în vitamine şi minerale, deoarece 2-4 kg se depun pentru asigurarea alăptării. În perioada alăptării se pierde o mare parte din kilogramele acumulate în timpul sarcinii, în mod normal cam ½ kg/săptămână, dar nu mai mult de 3 kg pe săptămână. Aşa cum vedeţi, nu este cazul să ţineţi o dietă special, pentru că organismul unei femei sănătoase are propriile mecanisme de reglare.

Nu uitaţi să mâncaţi variat atunci când alăptaţi, meniul dumneavoastră trebuie să fie bogat în proteine, să conţină brânzeturi, legume, fructe, făinoase, însă încercaţi să evitaţi grăsimile şi dulciurile. Ascultaţi-vă corpul, mâncaţi atunci când vă este foame şi oferiţi-i ceea ce-şi doreşte, acest lucru vă ajută să obţineţi toate caloriile de care aveţi nevoie în alăptare (2.500-2.700 de calorii). Veţi observa că, atunci când alăptaţi, trăiţi o senzaţie permanentă de foame. Dacă sunteţi sănătoasă, nu este cazul să număraţi caloriile pentru a vă menţine în formă.

În cazul în care observaţi că bebeluşul dumneavoastră face colici după ce mâncaţi anumite alimente, încercaţi să le evitaţi. Nu consumaţi alimentele la care ştiţi că sunteţi alergică. Consumaţi lichide suficiente, aproximativ 2-3 litri pe zi. Lichidele nu înseamnă numai consumul de apă, corpul şi le poate extrage şi din legume, fructe, supă, sucuri de fructe/legume, lapte, ceai sau din alte băuturi. Este suficient pentru a vă menţine hidratată. Am observat că mămicile care au sânii angorjaţi încearcă să reducă consumul de lichide în speranţa că se va diminua lactaţia. Acelaşi lucru îl fac şi mamele care încearcă să-şi înţarce copiii. Studiile arată că reducerea lichidelor nu reduce lactaţia.

Evitaţi consumul de alcool. Concentraţia de alcool din laptele matern este proporţională cu concentraţia de alcool din sânge.

Fumatul este nociv în perioada alăptării. De asemenea, ar trebui să reduceţi consumul de cafea, aceasta fiind vinovată de diminuarea cantităţii de lapte. Evitaţi curele de slăbire şi acele pastile care vă promit rezultate spectaculoase. Dacă alegeţi să mergeţi la sală, faceţi exerciţii fizice moderat. Activitatea sportivă intensă duce la schimbarea gustului laptelui din cauza acumulării de acid lactic, în consecinţă bebeluşul refuză sânul.
Dacă observaţi că bebeluşul se balonează, asta nu înseamnă neapărat că aţi mâncat brocoli, varză, conopidă, fasole sau mazăre. Acest lucru se poate întâmpla la fel de bine şi din cauza altor alimente.
Mâncărurile cu un nivel crescut de aciditate nu afectează laptele! Proaspetele mămici mă tot întreabă dacă pot consuma citrice sau roşii, atunci când alăptează. Răspunsul este da. Aceste alimente nu schimbă aciditatea, există doar substanţe la care unii bebeluşi sunt sensibili.

Mai sunt întrebată dacă mămicile pot consuma miere. Da, se poate. Mierea nu este o problemă pentru mamă, aceasta este interzisă doar copiilor cu vârsta sub un an, deoarece anumite substanţe din compoziţia acesteia pot provoca botulism. Tractul intestinal al copiilor ceva mai mari este capabil să prevină dezvoltarea acestor substanţe, dar nu şi în cazul bebeluşilor.

Pot ţine dietă dacă alăptez?

Multe femei îşi doresc să revină cât mai rapid la silueta dinainte de sarcină. Acesta este şi motivul pentru care tot mai multe mă întreabă dacă se pot apuca de o dietă în timp ce alăptează.

Răspunsul este pozitiv, însă ar trebui să ţină cont de câteva reguli de bază:

  • Așteaptă ca bebeluşul să împlinească cel puţin 2 luni. În perioada celor două luni, organismul are timp să regleze o producţie optimă de lapte care, cel mai probabil, nu va fi afectată dacă aportul caloric nu va fi restricţionat. Alăptând, ardeţi în medie 200-500 calorii pe zi, deci nu uitaţi că şi fără o dietă veţi slăbi.
  • Alăptează ori de câte ori bebeluşul tău o cere. Aceasta ajută la pierderea în greutate.
  • Mâncați cel puţin 1.500-1.800 de calorii pe zi, ar fi de preferat să atingeţi limita superioară a acestor indici. Multe mame au nevoie de mult mai mult, dar totuşi studiile ne demonstrează că sub acest prag punem în pericol rezerva de lapte.
  • Nu slăbiţi mai mult de 600-700 g pe săptămână, dacă nu vreţi să fie afectată producţia de lapte.
  • Scădeţi caloriile treptat. O scădere bruscă poate afecta lactaţia.
  • Evitaţi dietele scurte şi agresive, precum şi medicamentele pentru slăbit.
  • Am întâlnit multe femei care spun că abia aşteaptă să nu mai alăpteze, ca să poată bea o cafea sau un pahar de vin sau pur şi simplu să nu mai fie atât de atente la tot ceea ce consumă. Nu trebuie să vă impuneţi limitări foarte stricte. Puteţi consuma ocazional şi puţin vin sau bere. Mănâncă ceea ce simţi că este bine pentru organismul tău şi vei produce în continuare lapte pentru alimentaţia copilului tău.

Ce ar trebui să mâncăm pentru a avea mai mult lapte?

Dacă respectaţi ceea ce spuneam până acum, să ştiţi că nu trebuie să faceţi mare lucru. Pur şi simplu să vă alăptaţi copilul ori de câte ori vă cere acest lucru. Cu cât alăptaţi mai des, cu atât veţi produce mai mult lapte.
Dacă sunteţi o mămică vegetariană sau vegană, trebuie să aveţi grijă la aportul de vitamina B12, calciu şi zinc. Vitamina B12 poate fi obţinută nu doar din carne, ci şi din ouă, lapte, brânză, peşte şi produse lactate. Dacă nu consumaţi deloc produse de origine animală, respectiv proteine, ar trebui să vă procuraţi suplimente cu vitamina B12 sau alte alimente fortifiante cu vitamina B12. Dacă nu consumaţi deloc produse lactate, faceţi-vă un set de analize şi verificaţi nivelul calciului şi zincului din organism. În cazul unei diete deficitare, mama este cea care are cel mai mult de suferit, copilul îşi ia aceste minerale din laptele dumneavoastră.

 

* Conţinutul acestei platforme online este furnizat în totalitate de medici specialişti, oferind informaţie corectă, actualizată şi respectând rigorile impuse în domeniul medical. Informaţia furnizată pe acest site nu înlocuieşte controlul medical.



5.00
Nu existã discuţii pentru acest articol
Completeazã forumularul de mai jos
PARTENERI
Litera Mica Medlife DermaLife Weleda Baby PharmaLife Micolino Editura Litera Chicco