Loghează-te sau Înregistrează-te
sau
Ţi-ai uitat parola? Click aici
Recuperează-ţi parola
Felicitari!
Te-ai inregistrat cu succes!
Un email a fost trimis catre adresa dvs.

Câtã sare ar trebui sã consumãm într-o zi?

Autor: Dr. Lăcrămioara Petrescu, medic specialist cardiologie

 

Numărul mare şi în continuă creştere de persoane hipertensive este o realitate, care a determinat Organizaţia Mondială a Sănătăţii să emită o serie de recomandări, inclusiv referitoare la cantitatea optimă de sare consumată zilnic. Cercetările OMS au arătat că majoritatea persoanelor consumă prea puţin potasiu şi prea mult sodiu, comparativ cu nevoile zilnice. Recomandările sunt atât pentru adulţi (consideraţi ca persoane peste 16 ani), cât şi pentru copiii peste 2 ani.

Concret, OMS recomandă ca un adult să consume mai puţin de 2 g sodiu pe zi (ceea ce înseamnă 5 g sare) şi cel puţin 3,51 g potasiu pe zi. Aceste cantităţi trebuie adaptate la copii în funcţie de necesarul energetic.

OMS oferă liste cu cantitatea de sare şi potasiu care există în alimente, reamintind că alimentele procesate conţin cea mai mare concentraţie de sare şi că, prin procesare, se reduce cantitatea de potasiu din alimente. Produsele cu cantitatea cea mai mare de sare sunt concentratele de supe, sosul de soia şi, în general, sosurile gata preparate, snacks-urile, mezelurile, sortimente de brânzeturi, unt, margarine. Alimentele neprocesate conţin, evident, o cantitate mult mai mică de sare şi ele ar trebui să reprezinte procentul cel mai mare din ceea ce mâncam zilnic.

Pe de altă parte, alimentele bogate în potasiu, care ar trebui incluse în dietă sunt fasolea şi mazărea, nucile şi alunele, legumele- spanacul, varza, pătrunjelul, morcovul şi fructele - bananele.

În comunicatul de presă al OMS de la sfârşitul lunii ianuarie, se menţionează măsurile pe care autorităţile trebuie să le ia pentru reducerea consumului de sodiu şi creşterea consumului de potasiu: etichetarea produselor alimentare, educaţia consumatorilor, revizuirea ghidurilor naţionale de nutriţie şi negocierea cu producătorii de alimente, pentru a reduce cantitatea de sare din alimentele procesate.

De reţinut că recomandările se adresează tuturor persoanelor peste 16 ani (nu numai pacienţilor cu hipertensiune), inclusiv femeilor însărcinate sau care alăptează, exceptând anumite categorii de pacienţi la care trebuie particularizate recomandările. Daca vi se pare complicat să verificaţi de fiecare dată etichetele alimentelor, faceţi măcar o dată un astfel de exerciţiu, pentru a vedea la ce nivel vă situaţi cu consumul celor două minerale. În plus, evitaţi alimentele procesate, alimentele de tip fast-food, snacks. Tot acest “efort” este necesar pentru a preveni apariţia hipertensiunii, care în ultimii ani a înregistrat o incidenţă foarte mare, la vârste din ce în ce mai mici.

OMS revizuieşte şi urmează să publice inclusiv recomandările privind cantitatea de grăsimi şi carbohidraţi pentru prevenirea diabetului zaharat, obezităţii şi bolilor cardiovasculare.

 

Citeşte şi:

 

* Conţinutul acestei platforme online este furnizat în totalitate de medici specialişti, oferind informaţie corectă, actualizată şi respectând rigorile impuse în domeniul medical. Informaţia furnizată pe acest site nu înlocuieşte controlul medical.



5.00
Nu existã discuţii pentru acest articol
Completeazã forumularul de mai jos
PARTENERI
DermaLife Micolino PharmaLife Medlife Editura Litera Weleda Baby Chicco Litera Mica