Loghează-te sau Înregistrează-te
sau
Ţi-ai uitat parola? Click aici
Recuperează-ţi parola
Felicitari!
Te-ai inregistrat cu succes!
Un email a fost trimis catre adresa dvs.

Ce cantitate de sare ar trebui sã consumãm într-o zi?

Autor: dr. Lăcrămioara Petrescu, medic primar cardiologie, Hyperclinica MedLife Griviţa Bucureşti

Organizaţia Mondială a Sănătăţii a publicat o serie de recomandări privind cantitatea de sodiu şi de potasiu pe care ar trebui să o consume o persoană pe parcursul unei zile. Necesitatea acestor recomandări vine din numărul mare de persoane hipertensive, tensiunea arterială crescută fiind un factor de risc major pentru bolile cardiovasculare şi accidentele vasculare cerebrale. Cercetarile OMS au arătat că majoritatea persoanelor consumă prea puţin potasiu şi prea mult sodiu, comparativ cu nevoile zilnice. Recomandările sunt atât pentru adulţi (consideraţi ca fiind persoane peste 16 ani), cât şi pentru copiii peste 2 ani.

Concret, OMS recomandă ca un adult să consume mai puţin de 2 g sodiu pe zi (ceea ce înseamna 5 g sare) şi cel puţin 3,51 g potasiu pe zi. Aceste cantităţi trebuie adaptate la copii în funcţie de necesarul energetic.

OMS oferă, de asemenea, liste cu cantitatea de sare şi potasiu care există în alimente, reamintind că alimentele procesate conţin cea mai mare concentraţie de sare şi că, prin procesare, se reduce cantitatea de potasiu din alimente. Produsele cu cantitatea cea mai mare de sare sunt concentratele de supe, sosul de soia şi, în general sosurile gata preparate, snacks-urile, mezelurile, sortimente de brânzeturi, unt, margarină. Alimentele neprocesate conţin, evident, o cantitate mult mai mică de sare, iar ele ar trebui să reprezinte procentul cel mai mare din ceea ce mâncăm zilnic.

Pe de altă parte, alimentele bogate în potasiu, care ar trebui incluse în dietă sunt fasolea şi mazarea, nucile şi alunele, legumele- spanacul, varza, pătrunjelul, morcovul şi fructele (bananele).

În comunicatul de presă al OMS se menţionează măsurile pe care autorităţile trebuie să le ia pentru reducerea consumului de sodiu şi creşterea consumului de potasiu: etichetarea produselor alimentare, educaţia consumatorilor, revizuirea ghidurilor naţionale de nutriţie şi negocierea cu producătorii de alimente pentru a reduce cantitatea de sare din alimentele procesate.

De reţinut că recomandările se adresează tuturor persoanelor peste 16 ani (nu numai pacienţilor cu hipertensiune), inclusiv femeilor însărcinate sau care alăptează, exceptând anumite categorii de pacienţi la care trebuie particularizate recomandările. Daca vi se pare complicat să verificaţi de fiecare data etichetele alimentelor, faceţi măcar o dată un astfel de exerciţiu, pentru a vedea la ce nivel vă situaţi cu consumul celor două minerale. În plus, evitaţi alimentele procesate, alimentele de tip fast-food, snacks. Tot acest “efort” este necesar pentru a preveni apariţia hipertensiunii, care în ultimii ani a înregistrat o incidenţă foarte mare, la vârste din ce în ce mai mici.

OMS revizuieşte şi urmează să publice şi recomandările privind cantitatea de grăsimi şi carbohidraţi pentru prevenirea diabetului zaharat, obezităţii şi bolilor cardiovasculare.

* Conţinutul acestei platforme online este furnizat în totalitate de medici specialişti, oferind informaţie corectă, actualizată şi respectând rigorile impuse în domeniul medical. Informaţia furnizată pe acest site nu înlocuieşte controlul medical.



5.00
Nu existã discuţii pentru acest articol
Completeazã forumularul de mai jos

CONCURS

Castiga Ghidul de supravietuire in sarcina!

PUBLICITATE

100% continut scris de medici

Întreabă-ne

intreaba specialistul

TAG CLOUD

PARTENERI
DermaLife Medlife Micolino Chicco PharmaLife Litera Mica Weleda Baby Editura Litera