Loghează-te sau Înregistrează-te
sau
Ţi-ai uitat parola? Click aici
Recuperează-ţi parola
Felicitari!
Te-ai inregistrat cu succes!
Un email a fost trimis catre adresa dvs.

De ce e importanta rutina pentru copilul autist

Autor: Gabriela Crăciun, psiholog clinician, psihoterapeut, psihopedagog, Centrul de Pshihiatrie şi Psihoterapie MindCare


 „Pentru cineva cu autism, realitatea este o masă compactă și confuză de evenimente, oameni, locuri, zgomote și imagini care se întrepătrund. În toate acestea, pare că nu există granițe clare, ordine sau semnificații. Cea mai mare parte a vieții mele a constat în încercarea de a descoperi o regularitate în toate acestea.[…] Și spre deosebire de ceea ce cred mulți, este întru totul posibil ca o persoană cu autism să se simtă singură și în același timp să iubească pe cineva. Daca s-ar afla pe o planetă cu ființe ciudate, și oamenii normali ar simți teamă, nu și-ar găsi locul și ar avea dificultăți în a desluși ceea ce gândesc, simt și doresc acele ființe ciudate și cum ar trebui să reacționeze la toate acestea în mod corect. Chiar aceasta este problema autismului”, scrie Theo Peeters în cartea sa, „Autismul – Teorie şi Intervenţie”.


Concluzionând, am putea spune că o astfel de persoană are nevoie de  „ceva” pentru a înțelege lumea din jurul său, așa cum și un matematician are nevoie de o formulă matematică pentru a rezolva o problemă. Fără înțelegere nu există implicare, deci nici legatură, asa cum ne dorim de la aceste persoane. Firește că o transformare radicală nu este posibilă. Această întâlnire se face prin compromisuri de ambele părți, undeva la mijlocul „înțelegerii”.


Ceea ce stă la baza acestei înțelegeri este rutina. Rutina oferă copiilor doua ingrediente indispensabile pentru a fi liberi să exploreze și să se dezvolte:  predictibilitate și senzația de control. Pornind de la acestea, copilul cu tulburare de spectru autist va fi disponibil să se deschidă către ceilalți și să comunice.


O rutină eficientă în viața unui copil cu o astfel de tulburare se construiește după regula lui 3: întocmirea și respectarea fermă a unui sistem de recompensare și sancționare, structurarea timpului, structurarea spațiului. Această regulă a lui 3 oferă copilui informațiile necesare pentru a-și construi și regla comportamentul, pentru a ști ce are de făcut şi ce va face în viitorul apropiat sau îndepărtat, dar mai ales pentru a înţelege ce reprezintă spațiul în care se află și care este funcţionalitatea lui.


Aceste dimensiuni bine organizate, care nu trebuie să lipsească din viața unui copil, reduc semnificativ comportamentele de autostimulare, stereotipurile și mai ales crizele de furie care dau bătăi de cap serioase părinților, prin simplul fapt că micuțul înțelege lumea în care trăiește.

Sistemul de recompese și sancțiuni presupune răspunsul nostru vizavi de un anumit comportament al copilului. Dacă țipă sau lovește, cum voi reacționa astfel încât acest comportament să nu se mai repete? Dar mai ales cum să fac pentru ca cel mic să înteleagă că nu este potrivit să reacţioneze în felul acesta? Daca își strânge jucăriile sau stă liniștit la masuță, așteptându-și rândul,care este cea mai bună recompensă pentru a perpetua această bună purtare? Voi ignora sau voi retrage beneficii în cazul comportamentelor indezirabile și voi laudă verbal sau voi oferi recompense vizuale pentru fiecare comportament adecvat. Bineînţeles că fiecare copil va avea un sistem personalizat pentru nevoile și felul său de a fi.

Structura timpului și a spașiului nu numai că oferă copilului șansa să decodifice mediul înconjurător, dar îl fac mai eficient în sarcinile sale.


Un tabel ilustrat pe zile și perioade ale zilei cu ceea ce are de făcut este ca o hartă georgrafică pentru un călător străin. Așa cum este și structurarea spațiului: aranjarea în cameră a mobilierului în așa fel încât masuța de lucru să fie poziționată în afara stimulilor și cu materialele necesare sau pătuțul aşezat într-un loc întunecat etc. Dar nu numai obiectele din camera sa, ci și celelalte camere din locuință trebuie utilizate prin funcționalitatea lor: în bucătărie mâncăm, în baie ne spălăm, în camera de zi ne relaxăm, bineînteles conform unui program bine pus la punct (vezi structura timpului).

 

Crearea unor rutine pentru un copil cu tulburare de spectru autist nu este ușoară, iar implementarea cere timp pentru adaptare și înțelegere. Un program personalizat de tarapie vă poate îndruma spre cea mai eficientă modalitate de a face acest lucru. Dumneavoastră împreună cu terapeutul puteţi aduce mai multa înțelegere în viața copilui și astfel, mai multă dorință de a se conecta la tot ceea ce se află în jurul său.

* Conţinutul acestei platforme online este furnizat în totalitate de medici specialişti, oferind informaţie corectă, actualizată şi respectând rigorile impuse în domeniul medical. Informaţia furnizată pe acest site nu înlocuieşte controlul medical.



5.00
Nu existã discuţii pentru acest articol
Completeazã forumularul de mai jos
PARTENERI
Medlife Editura Litera Chicco Litera Mica Weleda Baby Micolino PharmaLife DermaLife